اماکن ورزشی چیست؟ همه چیز در مورد [تجهیزات و ایمنی اماکن و وسایل ورزشی]

نتایج تحقیقات زیادی نشان داده است فعالیت ورزشی با وجود فواید بی شماری که دارد، افراد و ورزشکاران را دچار آسیب ورزشی فراوانی می کند. این آسیب ورزشی می تواند دلایل متفاوتی مانند عدم آمادگی جسمانی بازیکنان، عدم آگاهی برخی مربیان از انواع آسیب ورزشی و کیفیت نامناسب اماکن ورزشی و عدم رعایت ایمنی ایمنی اماکن و وسایل ورزشی داشته باشد.

اماکن ورزشی چیست

در پاسخ به اماکن ورزشی چیست باید بگوییم که اماکن ورزشی به دو دسته تقسیم می شوند :استادیوم های ورزشی که محل برگزاری مسابقات با تماشاچیان زیاد است و مجموعه ها و سالن های ورزشی که تماشاگران کمی را در بر می گیرند و بیشتر جنبه ی تمرینی و تفریحی دارند.اما نکته مهم رعایت ایمنی اماکن و وسایل ورزشی در هر دو این گروه ها می باشد.ایمنی اماکن و وسایل ورزشی مهمترین تضمین برای سلامت ورزشکاران است.

 

علل آسیب ورزشکاران

ایمنی وسایل ورزشی و ایمنی اماکن ورزشی از مهمترین عوامل در جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشکاران می باشد. عدم ایمنی وسایل ورزشی و ایمنی اماکن ورزشی منجر به صدمات شدید و جبران ناپذیری به ورزشکاران می شود .از این رو در نظر گرفتن نکات ایمنی اماکن و وسایل ورزشی الزامی می باشد.

ایمنی اماکن ورزشی
باشگاه ورزشی

نکات ایمنی در سالن های ورزشی و اماکن ورزشی

حسین پور و همکاران در سال ۱۳۹۱ در تحقیق درباره ایمنی اماکن و وسایل ورزشی مهمترین مکانیسم وقوع آسیب ورزشی را برخورد با زمین دانسته و نتیجه گرفتند هر چه اماکن ورزشی کوچکتر باشد میزان بروز آسیب­ها افزایش پیدا می کند. همچنین در برخی تحقیقات استاندارد نبودن لوازم ورزشی، عدم رعایت بهداشت و وجود وسایل غیر استاندارد را علل آسیب ورزشی دانسته اند.

داوودی و همکاران (۱۳۹۱) تحقیق درباره ایمنی اماکن و وسایل ورزشی عنوان کردن باشگاه ها و سالن های کشتی دانشگاه های دولتی شهر تهران در بعد بناها و سازه از ۶۰ درصد استانداد و در بعد بهداشتی ۳۵ درصد استانداردها را دارند.

علیزاده و همکاران (۱۳۹۰) گزارش کردند فضاهای ورزشی مدارس استان اردبیل در مولفه ایمنی، لوازم و تجهیزات و تاسیسات با ۴۴/۴۶ درصد بهترین وضعیت را دارند و در بعد وضعیت ایمنی حریم ها از خطوط از ۴۳/۴۲ درصد و در بعد ایمنی داخل زمین بازی از ۹۲/۳۱ درصد ایمنی برخوردارند.

کاشف و همکاران (۱۳۸۹) در بررسی وضعیت ایمنی و بهداشتی مجموعه ورزشی شهر ارومیه نتیجه گرفت فضاهای ورزشی ارومیه پایین ترین درصد ایمنی در داخل را زمین دارند و در ایمنی تجهیزات، ایمنی سکوها و ایمنی حریم و خطوط کمتر از ۵۰ درصد استاندرادها رعایت شده است.

کتبی و همکاران (۱۳۸۸) در بررسی نکات ایمنی در سالن های ورزشی و وضعیت باشگاه ها، اماکن و تجهیزات ورزشی دانشگاه یزد نشان داد: مولفه تجهیزات، لوازم و حریم و خطوط ورزشی نسبت به مولفه های ایمنی کف پوش ها، تاسیسات و بهداشت وضعیت بهتری دارند. در رتبه بندی کتبی و همکاران از وضعیت مجوعه ورزشی دانشگاه یزد مولفه سکوها، پوشش و جایگاه تماشاچیان بدترین وضعیت را داشتند.

مشاهده زمین چمن مصنوعی شهرک غرب و اجاره سالن چند منظوره در سایت آسان اسپرت انجام دهید.

اماکن ورزشی
زمین چمن

نتایج برخی از تحقیقاتی که در خارج کشور انجام شده به شرح زیر است:

ارنون و همکاران (۲۰۱۱) نتیجه گرفتند برخورد با موانع سخت (مانند تیرهای دروازه) و سطح سفت منجر به جراحات شدید در بین بازیکنان می شود.

گئورگی (۲۰۱۲) تجهیزات اماکن ورزشی نامرغوب مانند کفش و کیفیت نامناسب کف پوش سالن های ورزشی، کیلی و میچل (۲۰۱۰) زمین خوردن، و رهاگن و همکاران (۲۰۱۰) محیط نامناسب ورزشی، ابزار و وسایل غیر استاندارد، پترویدو و همکاران (۲۰۰۲) عدم رعایت نکات ایمنی در ساخت زمین های بازی و همچنین استفاده از تجهیزات اماکن ورزشی فرسوده و غیر استاندارد را مهمترین دلایل بروز آسیب ورزشی می دانند.

در رابطه با وضعیت ایمنی اماکن ورزشی زاکس و همکاران (۲۰۰۹) مدلی را ارائه کردند که در آن بوسیله مداخلات معماری و طراحی خاص نمای خارجی و سقف استادیوم و باشگاه بتوان جریان باد را به نحوی هدایت کرد که برای تهویه هوای جایگاه تماشاچیان مورد استفاده قرار گیرد.

پیتر و همکاران (۲۰۰۹) عنوان کردند اگر مدیران مجموعه های ورزشی تدابیر و توصیه های ایمنی زمین های بازی را کنترل نکنند بخاطر بی توجهی به سلامت ورزشکاران تن به خطر می دهند.

اماکن ورزشی
سالن والیبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *