بهترین ها در پرورش اندام ایران

پرورش اندام یا بدنسازی ورزشی است که با انجام تمرین های مختلف قدرتی و استقامتی بر روی عضلات، فرد ورزشکار بدنی حجیم و متناسب را برای خود می سازد. البته در این ورزش تنها تمرین ها و حرکات قدرتی کافی نیست و تغذیه ی مناسب و استراحت کافی نیز تأثیر خیلی زیادی دارد. ورزش پرورش اندام حدودا از میانه ی قرن نوزدهم میلادی آغاز شده است.
این ورزش در سال 1318 وارد ایران شده است. در این سال استاد مارک فورلی به ایران سفر کرده است و اولین میله ی استاندارد وزنه برداری را وارد کشورمان کرده است. ورود میله ی وزنه برداری به ایران دلیلی برای آغاز ورزش وزنه برداری و بدنسازی در ایران شده است.
پرورش اندام
امروزه بدنی ورزیده و همچنین ظاهری مناسب برای افراد بسیار پر اهمیت شده است. از این رو باشگاه پرورش اندام و باشگاه بدنسازی زیادی برای فیتنس آقایان و بانوان ایجاد شده است. البته آقایان و بانوانی که ورزش بدنسازی و پرورش اندام را انتخاب می کنند باید بسیار سخت کوش و با پشتکار باشند تا به هدف ورزشی خود که در بیشتر موارد تناسب اندام است، برسند. پرورش اندام علاوه بر تناسب اندام فوایدی برای بدن انسان دارد که آن ها را در ادامه بررسی می کنیم.

فواید ورزش پرورش اندام برای ورزشکار:

بدنسازی یا پرورش اندام تنها تناسب اندام را برای ورزشکار در پی ندارد بلکه فواید دیگری نیز برای بدن او دارد. یکی از فواید ورزش بدنسازی این است که قدرت عضلات ورزشکار افزایش می یابد. افزایش دوام ماهیچه ها، افزایش قدرت تارهای ماهیچه ای و استخوانی، افزایش انعطاف پذیری بدن و افزایش قدرت و سرعت بدن نیز از فواید این ورزش می باشد. از دیگر فواید این ورزش می توان به افزایش سلامتی و زیبایی بدن، کاهش فشار های عصبی، تنظیم فشار خون، افزایش سوخت و ساز بدن و … اشاره کرد.

باشگاه پرورش اندام خوب چه ویژگی هایی دارد؟

انتخاب باشگاه پرورش اندام بسیار اهمیت دارد و یکی از سخت ترین کارها می باشد. باشگاه پرورش اندام خوب و استاندارد باید ویژگی هایی داشته باشد تا ورزشکار را راضی کند و اشتیاق ورزش را در او بیافزاید.
یکی از ویژگی های مهم برای باشگاه پرورش اندام خوب این است که ساعت کار باشگاه زیاد باشد و از صبح تا شب باشگاه باز باشد. وجود متخصص تغذیه و پزشک در باشگاه یکی از امتیازات مهم باشگاه پرورش اندام است. کامل و مجهز بودن بوفه ی باشگاه و داشتن غذاها و نوشیدنی های متفاوت از مزیت های باشگاه ورزشی و تناسب اندام به حساب می آید. در یک باشگاه خوب باید تعداد و فاصله ی دستگاه ها متناسب با تعداد اعضای ورزشکاران باشد. باشگاه بدنسازی خوب باید انواع دستگاه های بدنسازی را داشته باشد و همچنین سالن های زیاد و داشتن استخر و سونا از مزیت های باشگاه به شمار می رود. هوای باشگاه پرورش اندام باید تازه و مطبوع باشد. تمیزی سطوح و محیط باشگاه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
باشگاه پرورش اندام
یک باشگاه پرورش اندام خوب باید کاملا مجهز باشد و تجهیزات کافی را برای ورزش کردن در اختیار ورزشکاران قرار دهد. دمبل ها و هالترها، دستگاه های بدن سازی و دستگاه های کاردیو مانند تردمیل، اپتیکال، دوچرخه و … از تجهیزات مهم یک باشگاه است.

چگونه باشگاه بدنسازی مناسب خود را انتخاب کنید؟

همانطور که گفتیم باشگاه بدنسازی خوب باید ویژگی های زیادی داشته باشد. برای انتخاب باشگاه مناسب باید نکات زیادی را در نظر گرفت. یکی از نکاتی که باید برای انتخاب باشگاه در نظر داشت و اهمیت زیادی دارد نزدیک بودن باشگاه به منزل است. برای انتخاب باشگاه خوب و مناسب می توانید لیستی از باشگاه های اطراف خود تهیه کنید و سایر ویژگی های آن ها را بررسی کنید و هر کدام که مطابق میلتان بود را انتخاب نمایید.
ارزان بودن مبلغ شهریه ی باشگاه نباید تنها دلیل شما برای انتخاب یک باشگاه باشد. اگر باشگاه ارزان قیمتی را انتخاب می کنید و ویژگی های لازم را ندارد و شما را راضی نمی کند باید بدانید که تنها پول خود را دور ریخته اید. در انتخاب باشگاه حتما باشگاه بدنسازی را انتخاب کنید که تمام انتظارات شما را برآورده می کند.
باشگاه بدنسازی
اتاق رختکن و تمیزی و نظافت آن را در نظر داشته باشید. زمانی که برای بازدید به باشگاه بدنسازی می روید تمامی سوالات خود را بپرسید و همه ی مواردی که برایتان دارای اهمیت است را بررسی کنید.
از کیفیت تمامی دستگاه های بدنسازی مطئن شوید. تمامی دستگاه را چک کنید و مطمئن شوید که هیچ موردی وجود ندارد که شما را در انجام تمرینات آزار دهد. در نظر داشته باشید که تمامی تجهیزات باشگاه بدنسازی شامل دستگاه های بدنسازی، دستگاه های هوازی و میله های هالتر و وزنه های لازم در باشگاه وجود داشته باشد.
مواردی که گفته شد از مهمترین مواردی است که زمانی که برای انتخاب باشگاه مناسب در حال تصمیم گیری هستید باید در نظر داشته باشید.

نکات مهم برای فیتنس آقایان

نوع غذای مصرفی، فعالیت های بدنی و سبک زندگی در فیتنس آقایان بسیار تأثیر گذار می باشد. برای فیتنس آقایان رژیم غذایی آن ها اهمیت بالایی دارد. ورزشکاران باید سعی کنند تا غذاهای سالم و طبیعی مصرف کنند. آن ها باید به اندازه ی کافی میوه و سبزیجات مصرف کنند تا بدن آنتی اکسیدان و مواد معدنی لازم را دریافت کند. یک ورزشکار برای تناسب و پرورش اندام باید از مواد پروتئینی بیشتر استفاده کند. برای فیتنس آقایان نیاز است تا فست فود از رژیم غذایی آن ها حذف شود و با مصرف آن به حداقل برسد. اکثر آقایان در طول روز خیلی کم آب می نوشند، برای فیتنس آقایان و افزایش متابولیسم بدن نوشیدن آب به مقدار کافی نیاز می باشد. مصرف تنقلات و خوراکی هایی که غذا به حساب نمی آیند، باید کاهش یابد.
همچنین فیتنس آقایان نیازمند آن است که نمک از سر سفره ها حذف گردد و بدن به غذای کم نمک عادت کند. آقایان برای تناسب اندام باید برنج را از وعده های غذایی خود حذف نمایند و یا اینکه مصرف آن را به حداقل برسانند. باید رژیم غذایی مناسب تر توصیه می شود تا از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون و کنجد استفاده شود. ورزشکاران اگر خوردن قند، شکر و دیگر شیرینیجات را در هنگام نوشیدن چای کنار بگذارند کمک بزرگی به تناسب اندام خود کرده اند.
فعالیت های بدنی نیز نقش مهمی در تناسب اندام دارد. ورزشکاران برای رسیدن به تناسب اندام باید فعالیت های بدنی و پیاده روی های خود را بیشتر نمایند. ورزش های هوازی نیز نقش مهمی در تناسب اندام آقایان دارد. ورزشکاران برای اینکه در هنگام ورزش کردن به بدن خود آسیب نرسانند لازم است حتما قبل از شروع ورزش های سنگین بدن خود را گرم نمایند. لازم به ذکر است تمرین های متنوع به فیتنس آقایان بسیار کمک می کند.
فیتنس
سبک زندگی در فیتنس آقایان بسیار تأثیر گذار می باشد. برای پرورش اندام و داشتن بدنی ایده آل نیاز است تا ورزشکار خواب کافی و با کیفیت داشته باشد. ورزشکاران نباید از سیگار و قلیان استفاده نمایند زیرا این ها دشمن بزرگ سلامتی و تناسب اندام به شمار می روند. مصرف الکل نیز برای ورزشکاران مضر است، زیرا از سوخت قند و چربی در بدن جلوگیری می کند. ورزشکاران باید تمامی نکاتی را که به سلامت بدنی آن ها لطمه وارد می کند در نظر داشته باشند و برای داشتن بدنی متناسب و زیبا فعالیت های مضر را انجام ندهند.
باشگاه بدنسازی

معروف ترین ورزشکاران پرورش اندام ایران چه کسانی هستند؟

یکی از بدنسازان ایرانی و یکی از اسطوره های رشته ی پرورش اندام در ایران، آقای علی تبریزی می باشد. علی تبریزی عضو هیأت رئیسه ی فدراسیون بدن سازی و پرورش اندام ایران می باشد. علی تبریزی قبل از بدن سازی به ورزش کیک بوکس مشغول بوده است.
حسن رهنمائیان از دیگر افراد موفق در رشته ی بدن سازی است. او توانسته است در سال 2010 عنوان قهرمانی آسیا را در دسته ی مثبت 100 کیلوگرم کسب نماید. همچنین حسن رهنمائیان تنها مدال آور ایران در دسته ی مثبت 100 کیلو گرم می باشد.
بیت الله عباس پور یکی دیگر از ورزشکاران موفق رشته ی بدن سازی است که برای اولین بار در سال 2013 وارد مسابقات مستر المپیا شده است. اواین قهرمانی عباسپور در رشته ی پرورش اندام در 16 سالگی رقم خورده است. آقای بیت الله عباس پور در شهریور سال 1394 و در اثر بیماری التهاب رگ در 36 سالگی جان خود را از دست داده است.
پرورش اندام ایران
علی تبریزی
اگر بخواهیم قهرمان پیشکسوت رشته ی بدن سازی را معرفی کنیم، باید از محسن یزدانی نام ببریم. محسن یزدانی متولد سال 48 است و اولین ایرانی می باشد که توانسته است مدال طلای جهانی را در رشته ی پرورش اندام کسب نماید.
از دیگر بدنسازان مشهور ایرانی می توان به شهریار کمالی اشاره کرد. شهریار کمالی مقام دهم مستر المپیا را در دوران ورزش خود کسب کرده است. کمالی فارغ التحصیل رشته ی فیزیولوژی ورزشی است و لقب ویرانگر را برای خود انتخاب کرده است.
نفر دیگر از بهترین بدنسازان ایران سامان سرابی است که سال ها قهرمان بدنسازی ایران و آسیا بوده است. سامان سرابی مدال قهرمانی بدن سازی و پرورش اندام را در سال 2001 در مسابقات آسیایی کسب کرده است. همچنین او در سال 2005 مدال برنز قهرمانی جهان را نیز کسب نموده است.
بدن ساز دیگر مشهور ایران اقای موسی اسماعیل پور است که تا کنون عناوین مختلفی را در رشته ی بدنسازی کسب کرده است. اولین قهرمانی موسی اسماعیل پور در 20 سالگی اتفاق افتاده است. همچنین او در سال 2010 در مسابقات آسیایی قهرمان شده است.
پرورش اندام ایران
محسن یزدانی
یکی دیگر از بهترین بدن سازان ایران یزدان راد است که تحصیلات او در رشته ی تربیت بدنی بوده است. او متولد سال 1342 است و اولین قهرمانی او در سال 1367 و به عنوان قهرمان سنگین وزن کشور بوده است. یزدان راد در سال 2000 قهرمان قهرمانان شد و از این عرصه خداحافظی کرد.
هادی چوپان فرد دیگری از بهترین های پرورش اندام ایران است که در 13 سالگی شروع حرفه ای داشته است. او در 16 سالگی در رشته ی پرورش اندام به قهرمانی استان رسیده است و در همان سال نفر سوم کشور شده است. هادی چوپان بعد از مرگ بیت الله عباسپور تمام امید جامعه ی پرورش اندام ایران برای کسب اولین مدال تاریخ ایران در مسابقات مستر المپیا نام گرفت. او بیشترین عناوین ورزشی خود را در سال های 2012 تا 2016 کسب کرده است.
هادی چوپان فرد
هادی چوپان
بررسی زندگی و مطالعه ی موفقیت های افرادی که در رشته ی پرورش اندام و بدنسازی موفقیت های زیادی را کسب کرده اند و جز بهترین های پرورش اندام ایران هستند قطعا انگیزه ی ورزشکاران را زیاد می کند. برای فیتنس آقایان و پرورش اندام لازم است تا ورزشکاران نکات گفته شده را رعایت کنند و باشگاه پرورش اندام و باشگاه بدنسازی خوبی را پیدا کرده و از انجام تمرینات غافل نمانند. مربی پرورش اندام نقش بزرگی در فیتنس آقایان و پرورش اندام آن ها دارد و نیاز است تا نکاتی که می گوید به درستی انجام شود.
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *