درمان سیاتیک به وسیله ورزش

سیاتیک بزرگترین عصب بدن انسان می باشد. عصب سیاتیک از داخل و پشت ران شروع می شود و به زانو می رسد. اگر فشاری بر روی این عصب وارد شود ممکن است باعث ایجاد درد در تمام طول عصب شود. عملکرد عصب در واقع انقباض عضلانی آن می باشد. درد عصب سیاتیک ممکن است با سوزش، خارش، ضعف عضلانی و بی حسی نیز همراه باشد. عصب ساتیک معمولا قدرت تحرک و ایجاد حس را در مناطق ران ها، پشت پا، ساق پا، پاها و انگشتان پا را فراهم می کند.

 این درد معمولا بسیار طولانی است و اگر شخصی از این درد رنج می برد باید زوتر برای درمان سیاتیک و کاهش درد سیاتیک اقدام نماید. ورزش درمانی از درمان های طبیعی و در دسترس است که فرد مبتلا به گرفتگی عصب سیاتیک می تواند از آن استفاده نماید.

سیاتیک

سیاتیک شامل چند نوع است؟

گرفتگی عصب سیاتیک و درد آن انواع و دلایل مختلفی دارد. تخریب دیسک های بین مهره ای، فتق دیسک بین مهره ای، تنگی کانال نخاعی، گرفتگی عضلانی، تومورهای نخاعی، تومورهای خود عصب سیاتیک از انواع آن می باشد. دلایل ایجاد این بیماری بسیار است و یکی از آن ها می تواند ضرب دیدن ستون مهره ها باشد که موجب آسیب رسیدن به اعصاب می شوند. این صدمه ها می تواند در حوادثی مانند تصادف اتفاق بیفتد.

علائم گرفتگی عصب ساتیک

همانطور که اشاره کردیم اگر گرفتگی عصب سیاتیک و یا فشار بر روی این عصب در هر نقطه ای ایجاد شود، درد تمامی طول مسیر این عصب را می گیرد. گرفتگی عصب سیاتیک و بروز درد آن علائم زیادی دارد که این علائم شامل موارد زیر می باشد:

  • احساس سوزش

  • احساس درد شدید

  • احساس گزگز کردن پاها (احساس سوزن سوزن شدن پاها)

  • احساس لمس شدن پاها

  • احساس ضعف در ناحیه ی ران ها و ساق پاها

درمان سیاتیک

موارد نام برده شده مهم ترین علائمی است که فرد مبتلا به سیاتیک آن ها را تجربه می کند. این علائم در طول زمان به درد شدیدی تبدیل می شود که در واقع همان گرفتگی عصب سیاتیک و درد شدید سیاتیک است که در فرد بروز پیدا می کند. برای اینکه از شواهد موجود به گرفتگی عصب سیاتیک مطمئن شویم و راه های درمان سیاتیک و کاهش درد سیاتیک را پیش بگیریم از سه طریق می توانیم اقدام کنیم. این سه روش شامل عکس برداری رادیولوژی، تصویر برداری ام آر آی و سی تی اسکن می باشد.

پس از انجام تصویر برداری با روش های فوق و تشخیص پزشک باید برای درمان سیاتیک و گرفتگی عصب سیاتیک اقدام شود. ورزش درمانی یکی از راه هایی است که کاهش درد سیاتیک را در پی دارد و در بسیاری مواقع می تواند آن را بهبود دهد. در ادامه تمامی مراحل و روش های درمان سیاتیک را بررسی می کنیم.

درمان سیاتیک چه روش هایی دارد؟

روش های زیادی برای درمان سیاتیک وجود دارد، مصرف دارو، ورزش درمانی و … انواع روش های درمان این بیماری هستند. معمولا داروهایی برای درمان سیاتیک توسط پزشکان تجویز می شود که یکی از انواع این داروها، داروهای ضد التهاب غیر استروئید است. از دیگر داروهایی که برای درمان تجویز می شود می توان شل کننده های عضلانی، قرص های مسکن و انواع آپول ها را نام برد.

درمان سیاتیک تنها با داروهای شیمیایی که توسط پزشک تجویز می شود، امکان پذیر نیست. معمولا پزشکان همراه این داروها، انجام حرکات ورزشی را نیز به بیمار پیشنهاد می کنند. درمان سیاتیک با ورزش درمانی و مصرف داروها مکمل یکدیگر هستند.

ورزش درمانی برای کاهش درد سیاتیک و گرفتگی عصب سیاتیک:

برخی از حرکات ورزشی هستند که به کاهش درد سیاتیک بسیار کمک می کنند. ورزش درمانی به طور کلی از بهترین روش های درمان بسیاری از بیماری ها می باشد. برخی از این روش ها و حرکات مناسب برای ورزش درمانی جهت کاهش درد سیاتیک و گرفتگی عصب سیاتیک را در ادامه بررسی می کنیم. انجام مداوم و درست ورزش ها درمان سیاتیک را در بر خواهد داشت. در ضمن اگر ورزش درمانی به درستی انجام نشود علاوه بر این که برای درمان سیاتیک هیچ اثری نداشته باشد، درد را نیز بیشتر کند.

یکی از حرکات ورزشی مناسب برای درمان سیاتیک این است که فردی که از درد سیاتیک رنج می برد، روی زمین به پشت دراز بکشد و زانوهای خود را خم کند. در این حالت دست ها باید در کنار بدن قرار گیرد. عضلات شکم باید سفت شود و فرد کمر خود را به پایین فشار دهد. اگر شخص 5 ثانیه در همین حالت بماند و 5 بار این حرکت را انجام دهد به درمان سیایتک و کاهش درد کمک می کند.

درمان سیاتیک

فردی که دچار گرفتگی عصب سیاتیک است، می تواند روی عضلات شکم خود دراز بکشد وهر دو دست را در کنار بدن خود قرار دهد. لازم است عضلات شکم منقبض شوند و در طی انجام حرکت نفش حبس شود. فرد می تواند این حرکت ورزشی را 3 بار و هر بار به مدت 5 ثانیه انجام دهد.

روش دیگر ورزش درمانی برای درمان سیاتیک این است که فرد روی شکم خود دراز بکشد. دست ها در کنار بدن قرار گیرد و یکی از پاها را خم کرده و از زمین بلند کند. طول انجام این حرکت باید 8 ثانیه باشد و انجام 5 بار در طول روز کافی است.

علاوه بر سه حرکت نام برده شده روش های زیادی برای درمان سیاتیک وجود دارد و برای ورزش درمانی بهتر است که حرکات ورزشی را با مشورت پزشک خود انجام دهید.

حال که برخی از روش های ورزش درمانی را برای کاهش درد سیاتیک بررسی کردیم لازم به ذکر است که تنها ورزش نیست که به درمان گرفتگی عصبی سیاتیک کمک می کند. انجام برخی کارها و انجام ندادن برخی دیگر از فعالیت ها به درمان سیاتیک کمک می کند. برای مثال فردی که دچار گرفتگی عصب سیاتیک است نباید وسایل سنگین را بلند و یا جا به جا کند. خانم هایی که از درد سیاتیک رنج می برند و به دنبال راهکار برای کاهش درد سیاتیک هستند به هیچ عنوان نباید از کفش های پاشنه بلند استفاده کنند. ایستادن هر 20 دقیقه یک بار نیز می تواند به کاهش درد سیاتیک کمک کند. وزن زیاد می تواند درد را شدید تر کند، پس نگه داشتن وزن در حالت ایده آل برای کاهش درد سیاتیک الزامی است.

ورزش درمانی و سیاتیک

پس با توجه به موضوعاتی که بررسی کردیم درمان سیاتیک با روش های مختلفی مانند ورزش درمانی و درمان توسط داروهای شیمیایی امکان پذیر است. اما اگر درمان سیاتیک به وسیله ی ورزش و با انجام حرکات درست صورت گیرد نتیجه ی بهتری را در بلند مدت خواهد داشت. درمان سیاتیک با ورزش درمانی به شرطی که انجام حرکات ورزشی کاملا به درستی و مشورت پزشک صورت گیرد هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. اما اگر حرکات به درستی انجام نشود، فشار و گرفتگی عصب سیاتیک بدتر خواهد شد و همچنین افزایش درد را نیز در پی دارد. پس در انجام درست حرکات کوشا باشید و تحت نظر افراد حرفه ای و متخصص حرکات را انجام دهید تا درمان سیاتیک به بهترین شکل انجام شود.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *