ورزش تی آر ایکس چیست + 18 فایده و اثرات TRX بر لاغری

کلاس تی آر ایکس

ورزش TRX ورزشی بر پایه ی وزن بدن است. این ورزش به توسعه ی قدرت، تعادل، انعطاف پذیری و … بدن می پردازد. ورزش TRX برای بدن بسیار مفید است و بدن را تا حد بسیار زیادی ورزیده می کند. TRX مجموعه ای از تمرین های مقاومتی را شامل می شود و عضلات بدن را درگیر می کند. با این ورزش می توانید روی عضله های مختلف بدن خود کار کنید و آن ها را تقویت نمایید. برای هر بخش از بدن باید تمرینات همان بخش را انجام دهید تا نتیجه درست بگیرید. در TRX نیاز به هیچ گونه وسیله ی خاص و یا وزنه ای ندارید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با فواید تی آر ایکس، تأثیرات این ورزش بر اندام های بدن و … آشنا شوید.

تی آر ایکس

فواید تی آر ایکس چیست؟

TRX مخفف کلمه ی total body resistance exercise می باشد. این کلمه به معنای تمرینات مقاومتی برای بدن است. قبل از شروع این ورزش حتما از خودتان می پرسید ورزش تی آر ایکس برای چی خوبه فواید تی آر ایکس برای تناسب اندام بسیار زیاد است که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورزش TRX تمام اجزای بدن را درگیر می کند.
  •  این ورزش از گرانش و وزن بدن به صورت همزمان استفاده می کند.
  •  از فواید تی آر ایکس افزایش سطح قدرت، استقامت، تعادل و انعطاف پذیری بدن می باشد.
  •  چربی سوزی از دیگر فواید تی آر ایکس است.
  •  این ورزش برای افراد مسن نیز مفید می باشد.
  •  هماهنگ سازی عصب و عضله از فواید تی آر ایکس است که باعث بالا بردن تعادل ذهنی و فیزیکی می شود.
  •  این ورزش تمامی عضله های اصلی و عضله های جانبی و کوچک را به حرکت در می آورد.
  • استفاده از وزن بدن برای تمرینات که خطرات گرفتگی عضلات و مفاصل را کاهش می دهد.
  • ساخت عضلات مرکزی قوی از فواید تی آر ایکس است.

بعد از دانستن آن که ورزش تی ار ایکس برای چی خوبه، این سوال پیش می آید که این ورزش مضراتی هم برای بدن دارد یا خیر؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

تی آر ایکس

مضرات و عوارض ورزش تی آر ایکس:

TRX ورزشی است که به طور مستقیم روی عضلات بدن تأثیر دارد. از این رو در مواردی می تواند برای بدن مضر باشد و تأثیر منفی داشته باشد. در این بخش مضرات ورزش TRX و معایب تی آر ایکس را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • اگر بدن خود را به خوبی گرم نکرده باشید ممکن است بدن شما دچار صدمات جبران ناپذیری شود.
  • درست آموزش ندیدن این ورزش می تواند عوارض بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. 
  • این ورزش برای افرادی که از بیماری هایی هم چون آرتروز، روماتیسم، کمر درد، زانو درد و… رنج می برند، مضر می باشد.

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که این ورزش به طور مستقیم هیچ ضرری برای بدن ندارد. از این رو اگر دچار بیماری هستید باید با پزشک مشورت نمایید. همچنین باید مربی تی آر ایکس خوب برای خود انتخاب کنید که به درستی آموزش ببینید تا درگیر معایب تی آر ایکس نشده و هیچ صدمه ای به بدن شما وارد نشود.

تی آر ایکس فانکشنال چیست؟

در واقع تمرینات فانکشنال تمامی عضلات بدن شما را درگیر کرده و باعث افزایش قدرت بدنی شما می شوند.در تمرینات فانکشنال تمام بدن شما مورد هدف قرار گرفته و موجب حفظ پایداری آن می شود. اصول تمرینات فانکشنال به این صورت است که با انجام آن ها عضلات بدن به صورت هماهنگ کار می کنند تا شخص برای انجام فعالیت های روزانه آماده شود.

بادی پامپ یا تی آر ایکس

برای دانستن تفاوت میان این دو ابتدا باید بدانید بادی پامپ و تی آر ایکس چیست؟ در پاسخ به اینکه تی آر ایکس چیست در مطالب بالاتر توضیح دادیم اما بادی پامپ یک ورزش هوازی-قدرتی می باشد که در آن تمرینات قدرتی و استقامتی انجام می دهند. برای چند برابر کردن قدرت و کارایی ورزشکاران در این کلاس ها از موزیک‌ های ویژه و بسیار پرهیجان و انگیزشی استفاده می شود.اما تمرینات ورزش تی آر ایکس چیست این ورزش یک ورزش وابسته به وزن بدن است که باعث می شود عضله های بدن شما کاملا متناسب رشد کنند که این موضوع مهم ترین وجه تمایز تی ار ایکس می باشد .

تی آر ایکس

تغذیه مناسب ورزش تی آر ایکس:

بعد از ورزش TRX ورزشکار احساس خستگی و افت قند شدید دارد. از این جهت بدن ورزشکار نیاز به ریکاوری و خوراکی هایی دارد که سیستم بدنی را تنظیم کنند. توصیه هایی در این زمینه که بعد از ورزش چه مواد خوراکی مصرف شود و از مصرف چه مواد خوراکی صرف نظر شود وجود دارد. برای مثال به توصیه های زیر توجه نمایید:

  • توصیه می شود تا یک ساعت بعد از تمرین بهتر است که غذا های سنگین میل نشود.
  • خوردن آب و قهوه بعد از تمرین برای ورزشکار TRX مفید است.
  • مصرف خوراکی هایی مانند شیر کاکائو، آجیل و … به ورزشکاران پیشنهاد می شود. 
  • انواع خوراکی های دارای پروتئین مانند گوشت مرغ، گوشت گوساله و … مفید می باشد.
  • مصرف کربوهیدرات و مواد معدنی به اندازه نیز توصیه می شود.

آموزش تی آر ایکس و تی آر ایکس در خانه را اینجا بخوانید.

بهترین کلاس تی آر ایکس برای خانم ها و آقایان:

اکثر خانم ها و آقایانی که می خواهند ورزش TRX را شروع کنند این سوال را دارند که کلاس تی آر ایکس بروند و یا در خانه ورزش کنند؟ این سوال به این دلیل وجود دارد که برای ورزش TRX به تجهیزات خاصی نیاز نیست. تنها وسیله ای که در کلاس تی آر ایکس وجود دارد کش های TRX است که در باشگاه ها وجود دارد. این کش ها و بند های TRX را می توان خریداری کرد و در خانه نیز مورد استفاده قرار داد.
اما در جواب این سوال باید گفت که اگر به تازگی قرار است این ورزش را شروع کنید حتما به کلاس تی آر ایکس بروید و زیر نظر مربی تی آر ایکس ورزش کنید. توصیه رفتن به کلاس TRX به این دلیل است که این ورزش مستقیما عضلات بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. از این رو اگر حرکتی به اشتباه انجام شود ممکن عواقب جبران ناپذیری را داشته باشد.

کلاس تی آر ایکس

بهترین کلاس تی آر ایکس را می توان از طریق سامانه های آنلاین خدمات ورزشی مانند آسان اسپرت به راحتی پیدا کرد. از این رو می توانید در بهترین کلاس تی آر ایکس و زیر نظر مربی تی آر ایکس آموزش ببینید و ورزش کنید. در صورتی که ورزش کار مبتدی این رشته نباشید و بخواهید مربی تی آر ایکس شوید نیز باید دوره های خاص مربی گری را بگذرانید. در ادامه توضیحات لازم در خصوص مربی گری TRX را بررسی خواهیم کرد.

شاید بپرسید ابتدایی ترین وسیله برای شروع trx و تی آر ایکس فانکشنال چیست؟ طناب تی آر ایکس اصلی ترین وسیله در این ورزش است که می توانید طناب تی آر ایکس و سایر لوازم تی آر ایکس را به صورت اینترنتی از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت تهیه نمایید.

نکاتی جامع در مورد مربی TRX:

چنانچه قصد دارید مربی این رشته ورزشی شوید باید دوره های مربی گری این رشته را بگذرانید. معمولا برای مربی گری این رشته باید دوره های پیش زمینه آمادگی جسمانی و … را گذرانده باشید. البته قبل از همه ی این ها باید دوره های تئوری مربی گری گذرانده شود. کلاس های آمادگی جسمانی، مربی را برای مدیریت کلاس و تمریناتی هم چون گرم کردن، آماده کردن بدن برای ورزش و تمرینات اصلی آماده می کند.

تی آر ایکس

کارت های مربی گری دارای درجه بندی های مختلف است. اولین کارت مربی گری که توسط مربیان ورزشی کسب می شود دارای درجه 3 است. بعد از آن و با توجه به قواعد و قوانین مختلفی که وجود دارد امکان گرفتن کارت مربی گری با درجه های 2 و 1 نیز وجود دارد. به افرادی که می خواهند مربی ورزش TRX شوند، توصیه می شود تا مدت زمانی در این رشته تمرین کنند تا بتوانند همه چیز را اصولی یاد بگیرند.
تمامی باشگاه ها به مربی توانمند و با انگیزه نیاز دارند. از این رو اگر در رشته ی ورزشی TRX مهارت کافی را داشته باشید به راحتی می توانید موقعیت شغلی خوبی را در باشگاه ورزشی کسب نمایید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *