فواید تنیس روی میز چیست؟ فواید و مضرات تنیس روی میز برای کودکان و بزرگسالان

از میان رشته های ورزشی مختلف که استعدادیابی نقش ویژه ای در موفقیت آن دارد، تنیس روی میز از جمله رشته های راکتی و انفرادی ست که به دلیل در دسترس بودن، مفرح بودن، نیاز به فضای کوچک و امکانات محدود مورد توجه همه ی رده های سنی از 3 سال به بالا قرار دارد.
همچنین به دلیل فواید تنیس روی میز برای کودکان و فواید تنیس روی میز برای بدن همچون کمک به افزایش سرعت و هماهنگی بین اعصاب و عضلات، ایجاد چابکی و تعادل، تأثیر بر عملکرد دستگاه های داخلی بدن و کمک به تناسب اندام، ایمن و کم خطر و قابل اجرا بودن در کلیه فصول و آشنا کردن ورزشکاران با جهات و فضای حرکتی و علاوه بر اینها ماهیت تکنیک های تنیس روی میز که آموزش آن در سنین پایین تر باعث درک بهتر آنها می شود بهترین سن برای شروع آن 3 سالگی می باشد.

این ورزش در سطوح قهرمانی به توانایی های بالا و دقیق تکنیکی، ظرفیت خوب هوازی، توان بی هوازی، عمل و عکس العمل سریع، قدرت عضلانی، هماهنگی، چابکی و … نیازمند است و با توجه به این عوامل و اندازه گیری های آنها در مراحل استعدادیابی می توان به نقاط ضعف و قوت افراد پی برده و بهترین انتخاب جهت ورود به این رشته، ادامه آن و موفقیت در آن انجام گردد.
در سطح کشور فدراسیون تنیس روی میز جمهوری اسلامی ایران در سال 94 طرح استعدادیابی خود را تسلیم فدراسیون جهانی کرده است که مورد استقبال آن فدراسیون واقع گردید. در این طرح بنا بر این نهاده شده که 31 استان به 5  بخش تقسیم شوند و استعدادیابان فدراسیون در زمان برگزاری مسابقات آموزشگاهی کشوری در محل مسابقه حاضر شده و بهترین بازیکنان انتخاب گردیده و سپس در 5 منطقه کشور به طور مجزا تمرین کرده و بعد از45 روز تمرین برای غربالگری به آکادمی تنیس روی میز در تهران اعزام شوند و در نهایت 900 نفر دختر و پسر زیر نظر مربیان فدراسیون تمرین میکنند.
اما با توجه به بانی انجام این استعدادیابی که فدراسیون تنیس روی میز می باشد و زمان حضور کارشناسان که در مسابقات کشوری است، کماکان نقش آموزش و پرورش در امر استعدایابی در سایه ای از ابهام باقی مانده است.

با توجه به اینکه نسل پایه بیشتر زمان خود را در مدارس هستند و بهترین سن شروع تنیس روی میز از 3 سالگی می باشد و با وجود فواید تنیس روی میز برای کودکان بهترین مکان جهت آشنایی و قدم نهادن در این رشته ورزشی مقطع ابتدایی مدارس می باشد. بنابراین آموزش و پرورش می تواند با برنامه ریزی اصولی و دقیق در کنار استفاده از مزایای این رشته ورزشی برای دانش آموزان، زمینه پرورش استعدادهای این رشته ورزشی را جهت توسعه آن و پرورش قهرمانان ملی و بین المللی فراهم آورد.
با توجه به مسائل مطرح شده به نظر می رسد آموزش و پرورش همواره نقشی منفعل در قبال تصمیمات فدراسیون در رابطه با استعدادیابی این رشته ورزشی داشته است و خود اقدام به شناسایی استعدادهای این رشته ورزشی نکرده است و یا در صورت فعالیت در این خصوص، اقدامات آن در سال های اخیر باعث پرورش بازیکنان نخبه تنیس روی میز نگردیده است. با توجه به مسائل ذکر شده ضرورت برگزاری کلاس های تنیس روی میز و استعدادیابی علمی و اصولی را نشان می دهد.

عوارض تنیس روی میز و معایب تنیس روی میز

علی رغم مزیت بازی تنیس روی میز و انواع فواید تنیس روی میز برای بدن ،عوارض تنیس روی میز و معایب تنیس روی میز هم قابل توجه هستند  باید از آن ها آگاه باشید:

  • پیچ خوردگی
  • بیماری آرنج
  • کشیدگی و پارگی بافت عضلات
  • گشیدگی تاندون ها

قوانین تنیس روی میز

قوانین تنیس روی میز فاکتورهای جالبی دارد که در ادامه بیان می کنیم:

قوانین تنیس روی میز به این صورت است که سرویس ها ۲ تا ۲ تا عوض می شود.

البته اگر ۱۰-۱۰ شد سرویس یک به یک عوض میشود و برنده باید  ۲ امتیاز از حریف خود بیشتر داشته باشد.

امتیاز در تنیس روی میز زمای از دست می رود که:

  • سرویس خراب شود.
  • سرویس بازگشت داده نشود.
  • ضربه به توپ برخورد کند.
  • ضربه بدون برخورد به میز به بیرون برود.
  • بازیکن مرتکب خطاهایی همچون لمس تور،تکان دادن میز،و لمس میز با دست آزادش در طول بازی.
در راستای توسعه ی استعدادهای ورزشی کشور، آسان اسپرت با معرفی کلاس های مناسب ورزشی در رشته های مختلف زمینه مناسبی را برای کشف و رشد استعدادهای کودکان فراهم نموده است. با مراجعه به سایت آسان اسپرت می توانید اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامه ها و کلاس های ورزشی مورد نظرتان را کسب کرده و در صورت تمایل ثبت نام نمایید.
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

فاکتورهای جسمانی و روانی لازم برای تنیس روی میز - آسان اسپرت | سامانه ارائه آنلاین خدمات ورزشی

[…] نیازمند است بنابراین با اندازه گیری های آن در مراحل استعدادیابی می توان بهترین افراد را جهت ورود و ادامه این رشته […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *