آسیب های رایج در والیبال و راه های پیشگیری از این آسیب ها

کلاس والیبال

والیبال نیز مانند دیگر ورزش ها دارای خطراتی از جمله آسیب دیدگی جسمانی می باشد. از جمله بیشترین آسیب های رایج در والیبال، شانه ها، آرنج ها و زانوهاست. آسیب های رایج در والیبال در این ورزش علاوه بر اینکه از طریق زمین خوردن و یا ضربه ایجاد می شود، به دلیل انجام غلط حرکات ورزشی نیز می باشد.

در این مقاله ورزشی از مهمترین آسیب های ورزش والیبال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سندروم اینپینجمت شانه:

آسیب دیدگی در والیبال بخصوص آسیب های شانه به علت اینکه ورزرشکاران دستان خود را در بیشتر مواقع در بالای سر خود حرکت می دهند بیشتر شایع است. در صورت اینکه تاندون مشترک عضلات روتاتورکاف در ناحیه شانه گیر کنند می تواند منجر به وجود آمدن این سندروم شود.به طور کلی آسیب های شایع ورزش والیبال شامل بیماری ها و مصدومیت ها در نواحی دست و شانه و همچنین انگشتان می باشند.

آسیب های انگشتان:

پیچ خوردگی مفاصل، دررفتگی و شکستگی از بیشترین آسیب ها در این قسمت است.

کمردرد:

هدف نهایی در والیبال رسیدن به توپ و ضربه زدن به آن است، حال در صورتی که این حرکت به صورت غلط انجام شود و یا با کشیدگی بیش از حد سعی در رسیدن به توپ داشته باشیم، میتواند عاملی برای آسیب دیدگی در والیبال و کمر درد شود. همچنین زدن اشتباه سرویس نیز میتواند تاثیر شگرفی در به وجود آمدن کمر درد داشته باشد.

بورسیت اوله کرانون:

در والیبال برخورد زیاد آرنج با زمین و سر خوردن روی زمین با هدف ضربه به توپ، باعث ایجاد بورسیت اوله کرانون می شود.

برای خرید توپ والیبال کلیک نمایید.

آسیب به رباط صلیبی:

آسیب به رباط های صلیبی در والیبالیست ها نسبت به دیگر ورزشکاران کمتر دیده می شود و جز آسیب های رایج در والیبال نیست ولی درصورت بروز این آسیب برای این ورزشکاران، مشکلات زیادی را برایشان ایجاد می کند. از شایع ترین علل بروز آسیب به رباط صلیبی در والیبالیست ها فرود نامناسب و غلط بر روی پاهایشان می باشد.

برای جلوگیری از هر نوع آسیب  های ورزشی در والیبال رعایت یکسری نکات الزامی است. در این مطلب چند نکته را برای والیبالیست ها آماده کرده ایم تا ضمن رعایت آن مانع آسیب دیدگی در والیبال شوند.

کلاس والیبال

8 راه پیشگیری از آسیب در والیبال

  • همواره قبل از ورزش خود را به خوبی گرم کنید گرم کردن مناسب با پریدن در جا یا دویدن آرام و بخصوص با انجام حرکات کششی مناسب روی عضلات درگیر به مدت۱۵ – 10 دقیقه به نحو محسوسی آسیب های والیبال را کاهش می دهید.

  • از زانو بند مناسب حتماً استفاده گردد تا در هنگام افتادن یا شیرجه زدن برای دریافت توپ به زانو آسیبی وارد نشود.

  • از کفش های سبک وزن که حمایت کافی را از مچ پا و قوس کف کف پا به عمل می آورند استفاده نمائید.در عین حال کفش باید خاصیت ضربه گیری مناسبی هم داشته باشد.تا از ابتلا به آسیب های شایع در والیبال جلوگیری شود.

  • چنانچه تور والیبال از جنس فلز است باید با پارجه پوشیده شود تا حین اسپک زدن یا دفاع روی تور سبب آسیب فرد ورزشکار نشود.

  • هنگامی که توپ به سمت شما می آید بلند بگوئید مال من است تا با این حرف خطر تصادف با بازیگران دیگر هم تیمی کاهش یابد و آن ها برای گرفتن توپ جلو نیایند.

  • درباره کمک های اولیه بهتر است اطلاعاتی را کسب کنید و نحوه برخورد اولیه با خراش ، کشیدگی و پارگی عضلات و سایر آسیب های والیبال را بدانید.

  • لازم است محل ورزش دسترسی سریع به اورژانس در هنگان پیش آمدن آسب های ورزش والیبال باشد داشته باشد.

  • در صورت پرداخت به والیبال در محیط های باز لازم است قبل از انجام ورزش زمین را از نظر اشیاء تیز یا شیشه بررسی و آن ها را جمع آوری کنید.

  • روش های درمان آسیب های ورزشی در والیبال اغلب سریع هستند و دوره درمان طولانی مدت نیست .اما برای جلوگیری از آسیب های رایج والیبال حتما راه های پیشگیری را جدی بگیرید.
رزرو سالن والیبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *